Vědci z oddělení Průmyslové informatiky testují větší bezpečnost chodců na přechodu

0
3031

Jak předcházet zraněním chodců, a to především dětí, starších osob a osob se zdravotním postižením, v běžném městském silničním provozu – na to se zaměřil projekt IPA2x. Jeho cílem bylo vyvinout inteligentního asistenta, který bude zajišťovat bezpečné přecházení chodců na přechodech bez semaforů, a to zejména před školami či jinými veřejnými institucemi. Do projektu se zapojila pracovní skupina z oddělení průmyslové informatiky našeho institutu vedená Michalem Sojkou.

projektu IPA2X spojili své síly a finanční zdroje evropské „živé laboratoře“ v oblasti autonomního řízení, výzkumné ústavy a výrobci původních zařízení, a při jeho realizaci využili svých znalostí a zkušeností z oblasti nových technologií založených na umělé inteligenci a 5G sítích. Společně vytvořili mobilního robota, který by mohl nahradit strážníky stojící na přechodu a zároveň by fungoval jako chytrá dopravní značka.

Pracovní skupina CIIRC ČVUT měla na starosti zajištění komunikace mezi autonomním asistenčním robotickým zařízením (roverem) a okolními vozidly. Spolu s dalším partnerem v projektu pocházejícím z Česka, společností Škoda Auto, se podílela na vývoji softwaru použitém v modelových případech.

Toto mobilní robotické zařízení (rover) prostřednictvím svých senzorů a videokamery samostatně vyhodnocuje situaci na vozovce. V okamžiku, kdy u přechodu čekají chodci a rover vyhodnotí, že je vhodná příležitost pro přecházení, vjede do silnice a vozidla zastaví. A to tím, že vyšle okolním vozidlům zprávu, která upozorní řidiče na aktivitu na přechodu pomocí zvuku a ve formě animace mu ji zobrazí na displeji v autě. Chodcům pak možnost bezpečně přejít vozovku indikuje zeleným světlem.

Kromě zvýšení bezpečnosti chodců ve městech je vedlejším přínosem tohoto projektu také snížení hluku a znečištění prostředí, ale i snížení nákladů na administrativní zajištění této služby.

Projekt, který končí na konci roku, byl testován ve třech pilotních městech. V italském Miláně a Modeně se testovalo využití pro školní děti, slovinská Ljubljana se zaměřila na starší osoby.

 

Modena – testování proběhlo 30. září 2022 v rámci Smart Life Festivalu a celoevropské Noci vědců před Marconi middle school.

 

Milán – testovalo se 11. října 2022 před Arcadia Comprehensive Institute v okrsku Gratosoglio.

 

Ljubljana – poslední testování 14. října 2022 proběhlo v obchodní zóně BTC City, tentokrát na vzorku starší populace.

 

Video z posledního testování v Ljubljani

 

Více informací o projektu najdete ZDE.

Projekt je podpořen inciativou EIT Urban Mobility Evropského inovačního a technologického institutu (EIT) Evropské unie. 

 

Previous articleInovacast s Michalem Fichtnerem
Next articleJak se inovuje energetika?