Projekt Stavební Gramotnost inspiruje budoucí generaci stavařů 

0
364

Vzdělávací program Stavební Gramotnost (StaGram), který úspěšně odstartoval v září 2024, vznikl za podpory Národního centra Stavebnictví 4.0 s cílem přiblížit mladým lidem fascinující svět stavebnictví. Ve spolupráci s předními stavebními firmami a univerzitami letos navštívil prvních 60 škol. Pro rok 2025 má ambiciózní cíl – počet navštívených škol zdvojnásobit. 

Zpětnovazební testování žáků přineslo nadějné výsledky 

V období od konce září do poloviny prosince navštívil program Stavební gramotnost padesát jedna základních škol a jedenáct gymnázií. Celkem program absolvovalo přibližně 2400 žáků a studentů. Na druhém stupni ZŠ měli žáci možnost zapojit se do workshopu Člověk a město (5.-7. třída ZŠ) nebo se zúčastnit přednášky Takhle se mění svět (8.-9. třída). Pro žáky gymnázií je přednáška doplněná o více témat ze stavebnictví, zaměřuje se na detaily a trvá devadesát minut. Organizátor projektu, Tadeáš Salaba, má za sebou již tři projekty tzv. gramotností: Energetickou Gramotnost, Technologickou Gramotnost a Klimatickou Gramotnost. Cílem těchto projektů je podpořit zájem o technické obory mezi mladými lidmi. Lektory vzdělávacího programu jsou studenti VŠ stavebních oborů a architektury.

Hlavními garanty Stavební Gramotnosti jsou Fakulta stavební ČVUT v Praze, Fakulta stavební VUT v Brně, Fakulta stavební Technické univerzity Ostrava, Fakulta umění a architektury Technické univerzity v Liberci a Fakulta aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni. Záštitu na program poskytlo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Ministerstvo průmyslu o obchodu ČR a Národní technické muzeum. 

Podle zpětné vazby, kterou jsme získali zatím od 458 respondentů, 64 procent studentů uvedlo, že díky přednáškám a workshopům získali nové informace.


82 procent studentů vnímalo informace jako prakticky využitelné.

66,8 procent studentů přednáška změnila pohled na stavebnictví.

Žáci a studenti ocenili zejména dynamické prezentace lektorů a studentů stavebních oborů, kteří sdíleli vlastní zkušenosti a příběhy z praxe. Celkem se do jich do projektu zapojilo již čtyřicet dva. Dvacet jedna z nich již jezdí s přednáškou samostatně nebo v tandemu se zkušenějším lektorem.

„Naši lektoři dokáží žáky vtáhnout do příběhu stavebnictví, ukázat jim jeho krásu i přínos pro společnost. Lektoři jsou o pár let starší než samotní studenti, což dodává oboru úplně jinou dimenzi a přináší inspiraci pro adepty stavebních oborů,“ říká Tadeáš Salaba, organizátor projektu.

Unikátní formát vzdělávání zdarma pro školy 

Prezentace je určena žákům 8.-9. tříd ZŠ a studentům gymnázií. Přednáška i workshop se drží základních hodnot daného oboru, které reprezentuje tým organizátorů, složený z odborníků. Zastoupení zde měli pedagogičtí pracovníci VŠ a SŠ se zaměřením na stavebnictví, stavební inženýři a architekti s praxí a experti na vzdělávání mládeže.

Program vychází z předpokladu, že rozhodování o budoucím studiu je klíčové, a proto se zaměřuje na žáky základních škol a gymnázií. Program je zdarma, což umožňuje jeho dostupnost i školám s omezenými prostředky. 

StaGram+: aktivity, které jdou nad rámec prezentací 

Materiály pro kariérní poradce

Program se zaměřuje i na lidi, kteří mají klíčový vliv na kariérní směřování žáků a studentů. Protože jen informovaný poradce jim dokáže ukázat, proč má stavebnictví smysl. Materiál je určený jak učitelům, tak rodičům a řeší jednoduchou otázku „kudy a kam“. Info brožury budou dostupné na školách, a na doprovodných akcích. V roce 2024 jsme již absolvovali Den pro žáky na MPO, Road Fest v Havlíčkově Brodě a Dny Architektury v Uherském Hradišti.

Promítárna StaGram

V přípravě je série krátkých videí, která přiblíží profese ve stavebnictví. Zaměří se na moderní metody stavění a představí velké stavby po celé ČR.

Vzdělávací projekt propojuje školy s praxí

Projekt přilákal pozornost škol, kterým chybí informace z praxe a trendy z technických oborů, včetně stavebnictví.

„Je důležité oslovit i mladší žáky a ukázat jim, že obor stavebnictví může být kreativní a lze v něm využívat moderní technologie včetně nového pohledu na svět,” shrnul motivaci k vytvoření vzdělávacího projektu pro školy ředitel NCS 4.0 Radoslav Sovják.

Stavební Gramotnost se nezabývá pouze vzděláváním, ale i zaměřuje se i na vztah k oboru, který má budoucnost. Chce ukázat mladým, co všechno lze postavit!

Partneři projektu

Projekt v roce 2024 podpořili zlatý partner OHLA ŽS, a.s., stříbrní partneři Wienerberger CZ, HOCHTIEF CZ, STRABAG Česko, SWIETELSKY v ČR a Metrostav a.s. a bronzoví partneři SUDOP GROUP a Valbek Group.

Podporovateli projektu jsou Sdružení pro výstavbu silnic, Škola Projektování, Nakladatelství Pipasík, Rethink Architecture, NF IOCB TEC-H, Národní Technické Muzeum

Citace za zlatého partnera OHLA ŽS, a.s.

„Podpora mladých generací a spolupráce se všemi druhy škol je pro budoucí vývoj stavebnictví naprosto klíčová. Již delší dobu u nás v OHLA ŽS usilujeme o zlepšení vnímání celého stavebnictví, o zatraktivnění oboru, který je jedním z hlavních pilířů nejen českého hospodářství. Nabídku stát se zlatým partnerem jsme využili s nadějí změny a pokroku v tomto ohledu a také s velkým očekáváním. StaGram je společným projektem firem, Národního centra Stavebnictví 4.0 a dalších subjektů za podpory vybraných ministerstev, který představí stavebnictví žákům a studentům po celé ČR v celé jeho kráse jako obor, který mění svět kolem nás. V této přípravné fázi bych rád popřál StaGramu a všem, kteří za ním stojí, aby se nám opravdu podařilo zbořit všechny negativní mýty, které stavebnictví provází. Aby se nám povedlo ukázat ten obrovský potenciál, mnoho pracovních i obchodních příležitostí, které tento obor nabízí.“

 Ing. Roman Kocúrekgenerální ředitel společnosti OHLA ŽS, a.s.

Citace za stříbrného partnera STRABAG, a.s.

„Stavebnictví je jako mozaika, kterou tvoří mnoho různorodých profesí. Každý z dílků této mozaiky je důležitý, aby stavba jako celek mohla vzniknout. Jako partner Národního centra Stavebnictví 4.0 jsme hrdí, že můžeme podpořit program, který otevírá oči mladé generaci a ukazuje jí, kolik talentů a schopností v našem oboru najde uplatnění. StaGram dětem umožňuje nahlédnout za oponu a objevit moderní tvář stavebnictví – obor, který se díky inovacím a novým technologiím nejen neustále vyvíjí, ale také přispívá k vytváření lepšího světa. Věříme, že právě toto poznání může inspirovat mladé lidi, aby se stali součástí této fascinující a smysluplné mozaiky.“

Moritz Freyborn, předseda představenstva STRABAG a.s.

Citace za stříbrného partnera Hochtief, a.s.

„V době, kdy stavební společnosti hledají cesty ke vzbuzení zájmu u žáků a středoškolských studentů  o obor stavebnictví, je pro nás StaGram klíčovou platformou. Aktivně cílí na generaci, která se rozhoduje, jakou cestou se vydá za dalším vzděláním. Díky StaGramu máme příležitost rozbít zažité stereotypy, které mnohé od kariéry ve stavebnictví odrazují. Celému oboru StaGram pomáhá přidat na atraktivitě a vykreslit jej jako velmi perspektivní pro budoucí uplatnění.”

Mgr. Kateřina Kopecká, vedoucí útvaru Personální řízení Hochtief a.s.

Citace za stříbrného partnera Metrostav, a.s.

„Po několika letech diskusí, jak ukázat kouzlo stavebnictví dětem, je tu konečně projekt, který to umí. Stavební Gramotnost mluví k dětem a teenagerům jazykem, jemuž rozumí, a jde po podstatě našeho oboru. Otevírá jim svět, ve kterém současní lidé vytváří stavby, jež budou sloužit jim i jejich dětem. Dělá mi radost sledovat, jak má Stavební Gramotnost schopnost přitahovat k sobě zájem o další aktivity. To je přirozená vlastnost projektů, co dávají smysl. Díky tomu rozjíždíme spolupráci s Národním technickým muzeem, vyvíjíme materiály pro kariérní poradce a propojujeme lidi, kterým leží stavebnictví na srdci stejně jako nám.“

Mgr. Jana Kořínková MBA, zástupce personálního ředitele, Metrostav a.s.

Citace za stříbrného partnera Wienerberger s.r.o.

„Naším dlouhodobým cílem ve Wienerbergeru je podpora škol a nové generace, které se snažíme stavebnictví představit zábavnou formou. Proto jsme neváhali, když nás oslovili organizátoři StaGram, a stali jsme se stříbrným partnerem vůbec prvního ročníku tohoto projektu. Součástí prezentací StaGram na školách nebudou chybět inovace ve stavebnictví a představení zdicího robota WLTRa. Řemeslníků v oboru stále ubývá, z tohoto důvodu bereme naše spolupráce na školách zodpovědně a jsme rádi za každého nadšence. Ti nejlepší mohou po pár letech nastoupit k nám nebo se podílet na realizacích domů z pořádných materiálů.“

Ing. Michal Šenkýř, Produktový specialista navrhování staveb, Wienerberger s.r.o.

Citace za SWIETELSKY stavební s.r.o.

„Účast SWIETELSKY ve StaGramu byla jasná volba. Dlouhodobě se snažíme zlepšit povědomí o stavebnictví. Podporujeme mnoho projektů, ať už pro širší veřejnost nebo na vysokých školách, kde naši zkušení odborníci přednášejí. Komunikace se studenty je pro nás klíčová – dovoluje nám studenty lépe poznat a individuálně je oslovit. Díky našim zkušenostem víme, že je potřeba zaměřit se i na mladší žáky a ukázat jim, že stavebnictví je moderní obor plný technologií a nového pohledu na svět. Účastí ve StaGramu přinášíme důležité informace o oboru přímo do základních škol a gymnázií. Stavebnictví čelí mnoha výzvám, a proto je pro nás zásadní ukázat žákům a studentům, že mají příležitost být součástí oboru, ve kterém se nejen staví, ale také se hledají cesty, jak měnit svět udržitelně a odpovědně.“

Martina Netřebová, vedoucí úseku marketingu a PR, SWIETELSKY stavební s.r.o.

Citace za bronzového partnera VALBEK-EU a.s.

„Spolupráce se studenty a s vedením středních a vysokých škol je vždy oboustranným přínosem. Podněcovat v mladých lidech zájem o obor je nejen naší prioritou, ale díky StaGramu společným projektem, který otevírá další bránu ke stavebnictví. Valbek umožňuje studentům své teoretické znalosti doplnit praktickými poznatky a poskytuje příležitost seznámit se s reálným pracovním prostředím. Cenným benefitem je rovněž jejich přiblížení k nejnovějším technologiím. S radostí mladým lidem ukazujeme, že i stavebnictví má svou perspektivu a krásu.”

 

Previous articleKe zvýšení bezpečnosti studentů a zaměstnanců ČVUT přispěje nově spuštěná informační aplikace
Next articleOhlédnutí za rokem 2024 na CIIRC ČVUT