Průmyslové projekty

Projekty pro průmysl

Tabulka uvádí přehled jednotlivých projektů s konkrétními společnostmi a podniky v rámci hospodářské činnosti CIIRC se stručným popisem jejich zaměření. Významný příspěvek v realizaci projektů výzkumu a vývoje představují přední evropští výrobci v automobilovém průmyslu, jako je například Škoda Auto a.s.

Název projektu Rockwell Automation Laboratory for Distributed Intelligent Control (RA-DIC)
Popis Hlavním cílem výzkumu je využití sémantických technologií pro zpracování dat z oblasti průmyslové automatizace. Úkol zahrnuje využití sémantického webu společně s technologiemi velkých dat. Celkový přístup je demonstrován na prototypovém řešení s názvem „Semantic Big Data Historian“.
Zodpovědný řešitel Václav Jirkovský
Financování Rockwell Automation s.r.o.
Od – do 2014 – 2018
Název projektu Detekce anomálií v aktivitách řidiče pomocí algoritmů kognitivního učení
Popis Projekt zkoumá hierarchickou temporální paměť (HTM) jako nástroj pro detekci anomálií v proudících datech a snaží se překonat některé z limitů, které byly identifikovány při použití stávajícího rámce HTM Numenta pro detekci anomálií v aktivitách řidiče. Zvláštní pozornost je věnována zpracovávání dat poskytovaných některými nedávno vyvinutými snímači (např. dynamickým vizuálním senzorem), které vycházejí z nové verze protokolu Address-Event Representation (AER).
Zodpovědný řešitel Olga Štěpánková
Financování Volkswagen AG, DE
Od – do 2014 – 2018
Název projektu MAGIK EYE
Popis Senzor Magik Eye přináší revoluční představu o tom, jak stroje vidí svět. Tým vedoucích odborníků v oblasti optických věd a počítačového vidění má za cíl věnovat se opět 3D zobrazení a obnovit jej tak, aby bylo výkonnější, spolehlivější a mnohem levnější.
(https://magik-eye.com)
Zodpovědný řešitel Tomáš Pajdla
Financování Magik Eye Inc. New York, USA
Od – do 2015 – 2018
Název projektu FORD MOTOR
Popis Výzkumný projekt zaměřený na integraci katalogu náhradních dílů a stávající ontologie řízení dodavatelského řetězce Ford. Navrhovaný přístup využívá poznatky získané z externích sémantických zdrojů (DBpedia, WordNet) a algoritmy pro automatické porovnávání ontologií.
Zodpovědný řešitel Petr Kadera
Financování Ford Motor Company
Od – do 2016 – 2018
Název projektu EATON LAB 
Popis Projekt se zabývá plánováním zdrojů v bezpečnostních systémech, kde existuje několik aplikací, které je nutné pravidelně provádět s určitými časovými zárukami. Maximalizujeme kontrolní výkon výsledného systému za předpokladu určité úrovně abstrakce. Dílčí kroky: (1) navrhuje se nová formulace problému, která propojí výkon plánování a kontroly aplikací; (2) modely ILP a CP, které optimálně řeší problém, jsou formulovány a implementovány tak, aby využívaly určité vlastnosti menších instancí – tyto dva modely jsou navrženy vzhledem k výrazně odlišnému chování optimalizace; (3) je navržen heuristický přístup k řešení reálně velikých problémů; (4) vykonává se rozsáhlé experimentální hodnocení a porovnání optimálních a heuristických přístupů. 
Zodpovědný řešitel Zdeněk Hanzálek
Financování EATON Elektrotechnika s.r.o. 
Od – do 2016 –
Název projektu MUAVET – Multirobot Aerial Vehicle Experimentation Testbed 
Popis Návrh a vývoj systému pro multirobotickou experimentaci se systémy UAV (hexakoptéry). Projekt zahrnuje realizuje systém 4 heaxakoptér, jejich palubní senzorový, řídicí a stabilizační systém (palubní kamera, řídicí počítač a autopilot), komunikační systém a základnovou stanici pro outdoorovou experimentaci v perimetru cca 0,5 km2. Systém umožňuje provádění experimentů v oblasti kooperace UAV a jejich koordinace s obdobnými pozemními systémy (UGV). V rámci řešení byly provedeny pilotní experimenty zaměřené na kooperativní prohledávání prostoru (Search & Rescue) skupinou UAV a pozemním systémem UGV.
Zodpovědný řešitel Libor Přeučil
Financování Společný projekt ČVUT/CIIRC a King Abdulaziz University, SA
Od – do 2016 – 2018
Název projektu ŠKODA AUTO I a II – Smart Bin Picking
Popis Škoda Auto I a Škoda Auto II (Smart Bin Picking) – výzkum a návrh nových postupů pro smart bin picking, výzkum, vývoj a laboratorní ověření metody navigace manipulátoru k vybírání neuspořádaných dílů z přepravního obalu, prototypový SW a laboratorní demonstrátor. Využívá technik hlubokého učení k určení obecné polohy a orientace uchopované součásti na základě zpracování monokulárního obrazu scény. Pilotní projekt manipulace a podávání dílů ve výrobě karoserií a  prototyp k ověření ve výrobě.
Zodpovědný řešitel Libor Přeučil
Financování Škoda Auto, Mladá Boleslav
Od – do 2016 – 2017
Název projektu AST
Popis Náplní projektu bylo vyvinout funkční prototyp nového integrovaného telemedicínského systému pro včasnou neinvazivní detekci vybraných parametrů potřebných pro stanovení kvality funkce kardiovaskulárního systému pomocí snímání fyziologických parametrů a dalších veličin, které může být prováděno i v přirozeném prostředí pacienta bez potřeby přítomnosti odborného personálu.
Zodpovědný řešitel Karel Hána
Financování AST Czech, Brno
Od – do 2016 – 2017
Název projektu ASSECO
Popis Financování výzkumu a provozu laboratoře. 
Zodpovědný řešitel Jan Šedivý
Financování ASSECO Solutions, a.s.
Od – do 2016 – 2024
Název projektu ŠKODA ČESANA
Popis Studie použití agentních systémů v automobilovém průmyslu s důrazem na automatické řízení, plánování a rozvrhování a montážní operace.
Zodpovědný řešitel Vladimír Mařík 
Financování ŠKODA ČESANA, Mladá Boleslav 
Od – do 2016 – 2017 
Název projektu PORSCHE
Popis Vývoj komunikačního modulu pro automobil. Vývojové práce na převodníku CAN a WiFi zahrnovaly následující činnosti: (1) výběr vhodné embedded platformy a převodníku USB-WiFi, (2) implementace programového vybavení, (3) vytvoření testů specifikace na základě specifikace funkce a (4) implementace testů.
Zodpovědný řešitel Zdeněk Hanzálek
Financování PORSCHE, Praha
Od – do 2017
Název projektu TOS Kuřim – výpočty
Popis Projekt se zaměřuje na výzkum nového portálového obráběcího centra TOS Kuřim s nosnou konstrukcí s posuvným příčným nosníkem a pístem s velkým zdvihem (5 m). Podle vstupních požadavků byla strukturální optimalizace návrhu portálu provedena topologií a parametrickou optimalizací založenou na modelech FEM. Pomocí výpočetní optimalizace byl prokázán potenciál snížení hmotnosti o více než 20% při zachování strukturálních vlastností. Na základě výsledku projektu připravil TOS Kuřim finální konstrukční uspořádání  stroje a stroj se realizuje.
Zodpovědný řešitel Matěj Sulitka 
Financování TOS Kuřim 
Od – do 2017 
Název projektu ATOS IT Simulace
Popis  CIIRC se ve spolupráci s firmami Atos, Euroenergy a Ernst&Young podílel na studii Nároky na SW podporu a analytické prostředí, včetně procesního řízení a integrace externích činností pro hodnocení přiměřenosti výrobních kapacit ES ČR. Obsahem studie je zpracování metodiky a návrh vhodných softwarových nástrojů pro simulaci ES ČR v kontextu pan-evropské energetické soustavy (zdroje, spotřeba, sítě). Cílem modelování je vyhodnotit budoucí spolehlivost ES ČR v podmínkách nové energetiky (útlum konvenčních zdrojů, masové nasazení intermitentních zdrojů, řízení dodávky a spotřeby, elektromobilita atd.) a s respektováním nejdůležitějších rizikových faktorů (výpadky zdrojů a sítí, vliv počasí, fluktuace spotřeby).
Zodpovědný řešitel David Hrycej
Financování ATOS IT Simulace
Od – do 2017
Název projektu  CONCERTO
Popis
Zodpovědný řešitel Jan Šedivý
Financování CONCERTO AI, USA
Od – do 2017 – 2019
Název projektu SL MAGIK EYE
Popis Financování provozu laboratoře za účelem podpory a posilování výzkumných kapacit ČVUT v CIIRC v oblasti počítačového vidění, strojového učení a senzorů. 
Zodpovědný řešitel Tomáš Pajdla
Financování Magik Eye Inc. New York, USA
Od – do 2017 – 2024
Název projektu SL FACTORIO SOLUTIONS
Popis Testbed Support Lab je společnou laboratoří CIIRC a společnosti Factorio Solutions, podporující výzkum, vývoj a transfer technologií v oblasti průmyslové automatizace, průmyslové kontroly, robotiky, IT technologií, programu Průmysl 4.0 a dalších technologických oborů. Jednou z klíčových aktivit je podpora vývoje Testbedu pro Průmysl 4.0 tím, že poskytuje znalosti a lidské zdroje pro návrh softwarové architektury, propojení různých komponent z digitálního továrního softwaru a vývoj simulačních modelů různých výrobních procesů.
Zodpovědný řešitel Pavel Burget
Financování Factorio Solutions, s.r.o.
Od – do 2017 – 2024
Název projektu NAP Smart Grids 
Popis  Studie pro pracovní skupiny A19 a P4, které budou použity k provádění úkolů v rámci Národního akčního plánu pro chytré sítě (NAP SG). Cílem studie je popsat současné možnosti hromadného dálkového ovládání (HDO) a způsobu jeho využití, včetně možností dalšího rozvoje v krátkodobém, střednědobém a dlouhodobém horizontu s přihlédnutím k budoucímu řízení spotřeby (DSR) distribuované/decentralizované výroby elektřiny (DECE) a akumulace. Hodnocení HDO jako nástroje pro podporu integrace DECE.
Zodpovědný řešitel Hynek Beran
Financování Národní akční plán pro chytré sítě- MPO
Od – do 2017 – 2018
Název projektu PORSCHE: Autonomní řízení automobilů 
Popis Cílem je navrhnout, vyvinout a otestovat komponenty pro autonomní automobily. Jedná se zejména o diferenciální GPS lokalizaci, plánování pohybu pro parkování a řízení pohybu. Komponenty jsou testovány na modelovém automobilu a jsou navrženy tak, aby je bylo možné použít v reálném automobilu.
Zodpovědný řešitel Zdeněk Hanzálek
Financování PORSCHE Inter Auto CZ
Od – do 2017 – 2018
Název projektu  SL Pocket Virtuality
Popis Financování laboratoře s cílem podpořit a posílit výzkum v oblasti vývoje a testování využití aplikace rozšířené reality při vizualizaci chytrých měst, konverze 3D modelů a vývoj rozhraní (API) z různých simulačních nástrojů nebo online dat v reálném čase v oblasti chytrých měst nebo budov.
Zodpovědný řešitel Michal Postránecký
Financování Pocket Virtuality a.s.
Od – do 2017 – 2024
Název projektu   Bin picking ŠKODA 
Popis V posledních letech se velká pozornost věnuje robotickému výběru a ukládání součástek. Úkolem robota, který provádí operaci, je nalézt požadovanou součást, uchopit ji a přesunout ji do definované polohy. Tímto způsobem mohou být automaticky prováděny nudné a opakující operace a lidský operátor se může věnovat jiným úkolům, jako je dohled nad několika stroji apod. Cílem tohoto projektu je vytvořit pracovní stanici se spolupracujícím robotem, který dokáže vybírat součásti z kontejneru a založit je do automatické svařovací linky, kde jsou zavařeny do karoserie. K rozpoznání součásti v různých podmínkách a navržení spolehlivého způsobu jejího výběru z bedny byly použity techniky hlubokého učení. Pracovní stanici bude možné instalovat pro dlouhodobý provoz na výrobní lince automobilových karosérií.
Zodpovědný řešitel Pavel Burget
Financování ŠKODA Auto, Mladá Boleslav 
Od – do  2017 – 2018
Název projektu  ŠKODA ADAM 
Popis Projekt se zaměřuje na optimalizaci uspořádání výrobních linek v automobilovém průmyslu. Cílem projektu je nalézt optimální uspořádání pracovních stanic s cílem maximalizovat efektivitu výroby vzhledem k fyzickým omezením příslušné výrobní haly.
Zodpovědný řešitel Petr Kadera
Financování ŠKODA Auto, Mladá Boleslav
Od – do 2017 – 2018
Název projektu ŠKODA: Autonomní vozidlo
Popis Projekt se zabývá konstrukcí autonomního modelu závodního auta a rozšířením zkušebního prostředí o model spalovacího motoru. Zahrnuje mnoho aspektů konstrukce modelu závodního auta od mechanického návrhu, přípravu elektroniky až po softwarovou architekturu a algoritmy. Software pro automobily je založen na operačním systému pro roboty (ROS). Konečná softwarová architektura je navržena a ověřena experimenty v reálném prostředí. Prvním výsledkem je pracovní model závodního auta schopný samostatného řízení v testovacích chodbách. Druhým výsledkem je specifický HW propojený s testovacím prostředím.  
Zodpovědný řešitel Zdeněk Hanzálek
Financování ŠKODA Auto, Mladá Boleslav
Od – do 2017 – 2018
Název projektu LINET
Popis Výzkumná spolupráce v oblasti inteligentních lůžek.
Zodpovědný řešitel Lenka Lhotská
Financování LINET spol. s r.o.
Od – do 2018
Název projektu Vývoj AHTR 
Popis Jedná se o smluvní výzkum nového vysokoteplotního modulárního jaderného jaderného reaktoru (AHTR) pro největší africkou elektrárenskou společnost). Je zaměřen na dvě oblasti:
(1) vývoj nové aktivní zóny reaktoru RADEC (RAdially and Axially DEsigned Core) za pomoci dvojité MC simulace, (2) návrh systému ENERGY STORAGE pro vyrovnávání poptávky elektřiny za použití roztavených solí.
Zodpovědný řešitel Radek Škoda
Financování WITS University, ESKOM, JAR
Od – do 2018 – 2019