Ministerstvo financí ve spolupráci s Českým institutem informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC) ČVUT představilo nového inteligentního chatbota Adama. Ten pomáhá auditorům při kontrole čerpání dotací a grantů a tuto agendu tím významně zrychluje a zpřehledňuje.
Jedním z hlavních úkolů Auditního orgánu Ministerstva financí (AO MF) je ověřovat, zda jsou projekty financované z veřejných prostředků realizovány v souladu s pravidly. Ta se často mění a liší podle typu činnosti či programu. Ověřit jejich dodržení tak vyžaduje složité a časově náročné vyhledávání informací v rozsáhlé dokumentaci. Chatbot Adam tento proces zásadně zjednodušuje – auditor mu může položit otázku v přirozeném jazyce a během okamžiku obdrží přesnou odpověď. Adam navíc vždy zobrazí zdroj, ze kterého čerpá, což zajišťuje transparentnost a dohledatelnost informací.
„Adam je příkladem efektivní spolupráce mezi akademickou sférou a veřejnou správou,“ říká Iva Hrůzová, zástupkyně Auditního orgánu ministerstva financí. „Zvyšuje produktivitu i přesnost při kontrolách projektů a tím přispívá k lepšímu využití veřejných prostředků.“
Adam je jedním z prvních systémů svého druhu v české veřejné správě. Využívá moderní technologie umělé inteligence k porozumění a zpracování přirozeného jazyka, což představuje důležitý krok směrem k digitalizaci kontrolních mechanismů. Do projektu se vedle Ministerstva financí zapojily i některé další resorty (MPSV, MŠMT, MMR, MD, MŽP, MPO), které jsou zainteresovány v čerpání finančních prostředků z fondů EU a poskytly svou dokumentační základnu pro testování chatbota.
„Projekt byl primárně navržen pro Auditní orgán Ministerstva financí, ale jeho využitelnost je vhodná i pro ostatní zapojené subjekty. Od projektu si slibujeme hlavně to, že nám usnadní orientaci ve všech dokumentech jednotlivých zapojených ministerstev,“ dodává Hrůzová.
V současnosti je chatbot v testovacím provozu na Českém vysokém učení technickém a je k dispozici zapojeným subjektům implementační struktury. V červnu je plánován jeho přesun do infrastruktury Státní pokladny centra sdílených služeb (SPCSS), kde získá přístup i k neveřejným dokumentům. To výrazně rozšíří jeho schopnosti a přínos pro uživatele.
„Jedním z klíčových bodů pro Adama byla jeho spolehlivost a bezpečnost. Adam generuje odpovědi výhradně na základě kontextu dokumentů, které jsou nahrány do databáze během inicializace systému. Pokud v těchto dokumentech nenajde relevantní informaci, odpoví jednoduše „nevím“. Navíc uživatelům zobrazujeme stránky původních dokumentů, aby si mohli snadno ověřit přesnou citaci,“ vysvětluje Jan Šedivý, který vedl na CIIRC tým, který aplikaci připravil, rozdíl mezi Adamem a běžně využívanými chatboty.
Vývoj chatbota Adama byl financován z prostředků projektu EDIH CTU – Evropského centra pro digitální inovace při ČVUT. „Jsme velmi rádi, že se nám v rámci EDIH CTU podařilo podpořit vznik takto praktického nástroje, jakým je chatbot Adam. Pomáhá konkrétní veřejné instituci zvládat složité úkoly efektivněji, a věříme, že bude dál rozvíjen a využíván i v dalších oblastech,“ uvedla Barbora Zochová, ředitelka EDIH CTU.
Adam je nejen efektivním pomocníkem, ale i symbolem modernizace české veřejné správy. Jeho využití může být inspirací i pro další oblasti, kde je potřeba rychle a přesně pracovat s komplexními informacemi.
EDIH CTU je součástí evropské sítě EDIHNETWORK.eu a je financován z programu Digitální Evropa a Národního plánu obnovy Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. EDIH CTU pomáhá malým a středním podnikům i veřejným institucím zavádět digitální technologie do praxe.