Jsou iGen, ale jejich lásce k technice je třeba jít naproti

0
2608

Národní centrum Průmyslu 4.0 ve spolupráci se Škoda Auto, platformou Technologická gramotnost a RICAIP Testbedem pro Průmysl 4.0 CIIRC ČVUT uspořádali v tomto roce již druhou řadu praktických workshopů pro studenty základních a středních škol. Jejich cílem bylo nechat studenty doslova si osahat a vyzkoušet nové technologie a představit jim, jak by mohla vypadat i jejich práce snů.

Přestože generace lidí narozených ve třetím tisíciletí vyrůstá doslova s mobilem v ruce a mohlo by se zdát, že jejich vztah k technologiím je více než přátelský, má tzv. iGen, tedy digitální generace, stále nejasné povědomí o tom, jak zajímavá, rozmanitá i kreativní může být práce v technologiích, průmyslu a příbuzných oborech.

„Influencerem chce být dnes téměř každý, ale workshopy technologické gramotnosti potvrzují, že možnosti, které skrývají technologie, jsou nedozírné,“ říká Robert Keil, ředitel Národního centra Průmyslu 4.0, které workshopy zaštiťuje. „V Testbedu pro Průmysl 4.0 měli studenti možnost se setkat s výsledky bakalářských nebo inženýrských prací i s jejich autory. To doslova otevírá oči a inspiruje k tomu svou kariérní dráhu orientovat tímto směrem,“ dodává Keil.

První část programu je koncipována jako interaktivní přednáška, která srozumitelně, zábavně a přehledně představuje základní pojmy a informace, které mohou pomoci se v oboru orientovat. Platforma Technologická gramotnost má program špičkově vyladěný a vždy na míru věkové skupině žáků a studentů v auditoriu.

„Pokud se opravdu chceme stát tou “výrobnou” a nikoli jen montovnou, tak musíme začít něco dělat. A klíčem k tomu je zaměřit se na mladou generaci. Proto považujeme za důležité podpořit zájem o technické směry mezi studenty a ukázat jim, že technika je cool a sexy,” říká Tadeáš Salaba z Technologické gramotnosti, který přednášky pro studenty organizuje.

Unikátní propojení na technologickou infrastrukturu RICAIP Testbedu pro Průmysl 4.0 dodává přednáškám praktickou dimenzi. Vše, o čem slyšeli, si zde mohou žáci v druhé půlce programu otestovat a vyzkoušet: třeba kolaborativní robotické pracoviště pro spolupráci člověka a robota při montáži, kde je robot schopen reagovat na okamžité potřeby obsluhy, nebo robotickou buňku, která autonomně rozebírá vysloužilé autobaterie a připravuje je na recyklaci. Pozornost vzbudila i flexibilní výrobní linka, kde zásobování díly pro výrobu probíhá prostřednictvím automaticky řízených vozíků (tzv. AGV). Ve spodní části testbedu, tzv. těžkém, pak studenti naleznou nejen roboty obry, které se využívají k obrábění, ale také technologie pro 3D tisk nebo využití laseru.

Foto: Roman Sejkot, CIIRC ČVUT

Previous articleRadek Škoda ve Studiu ČT24 na téma dostavby jaderné elektrárny Dukovany
Next articleNejen cihly a malta, ale integrace myslí a strojů. To je Stavebnictví 4.0, zaznělo na Fóru Stavebnictví