Konverzační bot Alquist skončil potřetí na stupních vítězů celosvětové soutěže Amazonu

0
7553
Jan Šedivý, Jakub Konrád, Petr Marek, Jan Pichl, Petr Lorenc, Van Duy Ta

Český chatbot Alquist z dílny studentů ČVUT pod vedením Jana Šedivého z Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT (CIIRC) získal bronz v letošním ročníku prestižní celosvětové soutěže Amazonu – Alexa Prize. Mezi nejlepšími se umístil i v předchozích dvou letech, kdy obsadil dvakrát druhé místo.

 Vyhlášení třetího ročníku soutěže konverzačních botů Amazon Alexa Prize se z důvodu pandemie koronaviru dlouho odkládalo. Výsledky mezinárodní soutěže univerzitních týmů se vyhlašovaly v online přenosu bez možnosti fyzické účasti finalistů. Vítězi soutěže, týmu z americké Emory University, připadlo finanční ocenění ve výši půl milionu dolarů, stříbrný tým ze Stanford University získal odměnu sto tisíc dolarů a Alquist si za své umístění odnáší padesát tisíc dolarů.

„Máme obrovskou radost, že i při stále rostoucí konkurenci se Alquist opět umístil na stupních vítězů,“ říká team leader Jan Pichl. „Už samotná účast v soutěži je pro nás velkým přínosem a motivací pro posouvání hranic AI – i našich vlastních.“

Finále proběhlo ve dnech 14. – 17. července v americkém Seattlu. O pořadí týmů rozhodlo hodnocení nezávislých porotců. „Letošní ročník byl poměrně specifický – značnou část soutěže jsme byli nuceni pracovat z domova,“ popisuje Pichl. „Báli jsme se, že to zkomplikuje týmovou spolupráci a zpomalí celkový vývoj našeho bota. Celý tým však situaci zvládl na výbornou a práce na dálku byla nakonec srovnatelně efektivní.“

Tým Alquist, vedený Janem Šedivým z Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT, tvoří kromě Jana Pichla – studentského vedoucího týmu – také Petr Marek, Jakub Konrád, Petr Lorenc a Van Duy Ta.

Alquist je konverzační bot, který si dovede s uživatelem zajímavě popovídat o různých tématech, jako jsou celebrity, sporty, filmy, novinky a podobně. K tomu využívá mimo jiné informace z internetu a znalostních databází. Alquist pracuje s nejnovějšími algoritmy z oblasti zpracování přirozeného jazyka a konverzační umělé inteligence.

Chatboti nalézají stále širší uplatnění především v e-commerce, hotelnictví nebo dalších službách. Využití ale nachází i v sociálních službách či ve zdravotnictví – a právě tímto směrem se ubírá současný výzkum členů týmu Alquist.

Cílem soutěže Alexa Prize je vytvoření konverzačního robota pro hlasovou asistentku Alexu, jenž by s lidmi dokázal zajímavě konverzovat o obecných tématech, jako jsou filmy, sport nebo hudba. Hlavní cenu ve výši jednoho milionu dolarů (která dosud nebyla udělena) získá chatbot schopný vést souvislé a zábavné rozhovory s průměrnou délkou alespoň 20 minut. Letošní finále je vyvrcholením již třetího ročníku této soutěže.

Další informace o letošním ročníku soutěže naleznete na těchto odkazech: https://www.amazon.science/latest-news/amazon-announces-2020-alexa-prize-winner-emory-university, https://developer.amazon.com/alexaprize

 

Previous articleRozhovor: Michal Postránecký - Chytré obce? Sdružujte se!
Next articleRadiožurnál: Chatbot - kamarád, který dokáže dobře poradit