Soutěž autonomních formulí F1/10 se konala v Praze na CIIRC ČVUT

0
1863

Po dvou letech se po vynucené „kovidové“ pauze konaly závody studentských autonomních formulí F1tenth Autonomous Grand Prix. Soutěž samořiditelných aut v desetinové velikosti se vůbec poprvé konala v Praze, a to v rámci mezinárodní robotické konference IEEE/RSJ IROS, kterou organizoval Český institut informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC ČVUT), jako jeden z doprovodných programů. A zúčastnil se i tým z CIIRC a FEL ČVUT, který se umístil na skvělém druhém místě.

Soutěž autonomních formulí F1tenth Autonomous Grand Prix byla rozdělena do dvou samostatných částí – a to virtuální soutěž, kde týmy soutěžily na dálku a soutěž s fyzickou účastí. Obě soutěže byly koordinovány týmem z oddělení Průmyslové informatiky CIIRC ČVUT. Organizátoři Michal Sojka a Jaroslav Klapálek byli v minulosti součástí soutěžních studentských týmů, nyní si akci vyzkoušeli i z druhé strany pořadatele. Fyzická soutěž se konala přímo v budově CIIRC ČVUT a trvala tři dny – dva z nich kvalifikační a ten poslední soutěžní finále.

„Největší neznámou bylo, jestli soutěžní týmy dorazí a soutěž se tak bude moct konat,“ říká za organizátory Michal Sojka. „Některé týmy sice na poslední chvíli účast odřekly, ale i tak byla soutěž velkým úspěchem. Měli jsme jako první profesionální video přenos a automatizované měření času. Už se nám ozvali tvůrci soutěže z University of Pennsylvania, že by s námi rádi spolupracovali na udržení takto vysoké laťky i v dalších ročnících.“

Na prvním místě se umístil rakouský tým Scruderia Segfault, na druhém tým CIIRC ČVUT – Ředkvičky a na třetím tým HiPeRT Modena z Itálie. V minulosti tým z CIIRC ČVUT přivezl bronz ze soutěží v New Yorku a Turíně a zlato z Porta.

Český tým se účastnil ve složení studentů – Michaela Cihlářová, Jakub Hortenský, Martin Endler, Tomáš Nagy. Řízení autonomních formulí je postavené na algoritmech a jejich správné naprogramování je pro vítězství v soutěži mnohem důležitější než konstrukce auta, která je předepsaná pro všechny týmy.

 „Měli jsme připraveny algoritmy na plánování a sledování optimální trajektorie. Závodní trať ale byla složitější, než jsme předpokládali a nefungovala nám tam dobře lokalizace. Museli jsme tedy přejít ke spolehlivějším, ale méně výkonným algoritmům. Naštěstí měly ostatní týmy podobné problémy, takže i oni jezdili pomaleji než při kvalifikaci,“ komentují za český tým Michaela Cihlářová a Tomáš Nagy.

Previous article Národní informační seminář ECDL/ ICDL 2021 „Ve znamení robotiky“
Next articleBulletin Průmyslu 4.0 - 6/21 Strojové učení a umělá inteligence