Novinky ze soutěže Alexa Prize o nejlepšího konverzačního robota

0
1821

Deset účastníků soutěže o nejlepšího konverzačního bota Alexa Prize bylo společností Amazon vybráno loni v červnu z 375 přihlášených studentských týmů z více než 15 zemí. Jedinými neamerickými týmy z těchto deseti je tým Alquist z ČVUT vedeným Janem Šedivým z CIIRC a tým z Moskevského fyzikálně-technického institutu. Protože se Alquist dostal do užšího výběru již po třetí za sebou, lze jej považovat za starého zkušeného borce a jasného favorita.

Kromě toho, že američtí organizátoři soutěže Amazon Alexa Prize v minulém roce časově zcela „překopali“ organizaci tohoto světového klání oproti minulým dvěma ročníkům tak, aby více korespondovalo s průběhem akademického roku, došlo aktuálně také ke zrušení tradičního setkání členů všech vybraných týmů, na němž se vyhlašují semifinalisté – Alexa Prize Summitu. Ten se měl konat v Seattlu příští týden, na poslední chvíli byl však odvolán kvůli obavám ze šíření viru COVID-19. Jeho přesunutí na jiný termín navíc není možné, protože tento ročník soutěže bude na přelomu května
a června již končit.

Jakou mají členové týmu v tomto roce taktiku, pracují na něčem novém a hlavně, jak si letos stojí?

Tak trochu jiný Alquist

Od září tým pracuje na nové verzi Alquista, který pro vedení dialogu používá znalostní grafové databáze. Díky těmto databázím si je Alquist schopen zapamatovat preference uživatele a přizpůsobovat jim styl komunikace. Loňská verze Alquista měla navíc určité rezervy, pokud jde o reakce na neočekávané dotazy ze strany uživatele. Byla proto vytvořena filozofie mikrodialogů. Rozhovor je v nové verzi Alquista skládán z atomických částí komunikace přímo v jejím průběhu a díky tomu dokáže Alquist při samotném rozhovoru reagovat mnohem lépe. Tým je přesvědčen, že tento nový přístup, založený na znalostních databázích a mikrodialozích, přinese netušené možnosti uplatnění i v dalších aplikacích využívajících konverzační umělou inteligenci, ať to jsou například AI terapeuti pečující o duševní zdraví nebo hlasoví asistenti v automobilech.

Průběh soutěže

Nyní se nacházíme ve čtvrtfinále, které běží od 3. února. V této fázi jsou týmy rozděleny do dvou skupin po pěti. Z každé skupiny postoupí 4 nejlepší týmy do semifinále. Stejně jako v minulých ročnících, jde ve čtvrtfinále o hodnocení od uživatelů. Kdokoliv vlastnící jakékoliv zařízení Amazon Echo s hlasovou asistentkou Alexou může říci “Let’s chat”, Alexa náhodně vybere jednoho ze soutěžících a po konverzaci ji uživatel ohodnotí jednou až pěti hvězdičkami. Cílem je získat co nejvyšší průměrné skóre. Podle zákulisních informací si náš tým vede skvěle, takže při vyhlášení týmu postupujících do semifinále, které by mělo být 17. března, určitě mezi 8 nejlepšími chybět nebude. Fáze semifinále bude probíhat od
20. března do 29. dubna.

Vítěze budeme znát v červnu

Ze semifinále do finále postoupí 3 nejlepší týmy a 2 týmy vybere Amazon na základě vědeckého přínosu a dalších kvalit řešení. Ve finále, které proběhne na konci května a vyústí začátkem června vyhlášením vítězů, hodnotí chatboty odborná porota. Hraje se o 500 000$ za první místo, 100 000$ za druhé místo a 50 000$ za třetí místo.

Tým, jemuž se podaří ve finále udržet dvacetiminutový plynulý rozhovor, přinese své univerzitě výzkumný grant v hodnotě milionu amerických dolarů. To je ale úkol složitostí srovnatelný s přistáním na Marsu, řekl Rohit Prasad, šéf výzkumu Alexa AI z Amazonu.

Více informací o soutěži a jejím průběhu naleznete zde

Previous articleČVUT V PRAZE PŘIJÍMÁ OPATŘENÍ PRO SNÍŽENÍ RIZIKA ŠÍŘENÍ NÁKAZY KORONAVIREM V PRAZE 6
Next articleBulletin of Industry 4.0 - Robotics / New Technology