Setkání partnerů Centra města budoucnosti a prezentace projektu Vertimove

0
7606

V úterý 28. listopadu 2023 proběhlo v prostorách Centra města budoucnosti (CCF) CIIRC ČVUT setkání partnerů centra, na kterém prezentoval arch. Michal Postránecký projekt Vertimove, tedy nový koncept bezpilotních vzdušných „taxíků“ s kolmým startem a elektrickým pohonem. Součástí projektu bylo rovněž zpracování metodiky nazvané „Požadavky na plánování, umístění a provedení vertiportů pro UAM (Urban Air Mobility)“, která byla ve stejný den schválena garančním partnerem, kterým bylo Ministerstvo dopravy. A této části se právě ředitel Centra města budoucnosti díky své odbornosti a praxi věnoval. Michal Postránecký dále spolupracoval na projektu Vertimove s odborníky z VZLÚ (Výzkumný a zkušební letecký ústav), CDV (Centrum dopravního výzkumu) a 1to1 Design.

Michal Postránecký se ve své prezentaci zaměřil na budoucnost UAM (Urban Air Mobility) a pozemní infrastruktury pro tento typ mobility – tedy na různé typy vertiportů (nových struktur ve městech) a jejich potenciální síti v rámci ČR. Hlavním bodem prezentace bylo představení studie „VertiHUB Praha Hlavák“, největšího typu krytého vertiportu umístěného nad kolejištěm Hlavního nádraží v Praze, navrženého právě arch. Michalem Postráneckým. Projekt byl již oficiálně představen ve virtuální realitě odborné veřejnosti a garančnímu partnerovi v prostorách firmy Virtuplex, kde se bylo možné v měřítku jedna ku jedné projít na letištní ploše v prostoru odbavení letadla a pasažérů a stejně tak okolo celého nádraží s vertiportem.

„O cestování vzduchem v dostupném dopravním prostředku jako běžné součásti dopravy osob v rámci měst snilo mnoho našich předchůdců desítky let zpět. Létání v dopravních prostředcích VTOL (vertical take-off and landing, tedy s vertikálním startem a přistáním, pozn. red), ať již v rámci velikých měst či v rámci příměstské a meziměstské dopravy, se v blízké budoucnosti stane skutečností. Děti těch, kteří budou již „zítra“ rozhodovat o implementaci tohoto druhu dopravy a výstavbě pozemní infrastruktury ve městech, budou považovat tento způsob cestování za normální součást svého života. Stejně jako jejich rodiče používají chytré mobilní telefony, které viděli v bondovkách před dvaceti lety,“ řekl na prezentaci projektu Michal Postránecký a dodal: „Proto pro ně musíme začít již teď v městských systémech připravovat prostor, do kterého včleníme základní pozemní infrastrukturu pro cestování letadly VTOL, a následně vše zasadíme do územních plánů.“

Pro umístění vertiportu do vhodné lokality, která by funkčně a logisticky navazovala na své okolí, bude nutné splnit mnoho podmínek, které by kromě územního plánu a dalších regulačních podmínek pro umístění stavby jako např. její objem a vzhled, také zaručily ekonomickou návratnost takovéto investice.

Z těchto důvodů je nejdříve nutné definovat typy těchto urbánních struktur včetně jejich zázemí a jejich jednotlivých a funkčních celků. K tomu je rovněž nutné znát druhy procesů a akcí, které probíhají na straně klienta i na straně poskytovatele služeb vertiportu a podrobně prozkoumat vzájemnou interakci mezi klientem a obsluhou včetně komunikačních rozhraní.
V rámci těchto nových struktur najde využití mnoho robotů a určitě bude, hlavně v autonomně řízených procesech, i hojně využívána umělá inteligence. Je to nový prostor pro uplatnění znalostí vědců a expertů z CIIRC i dalších částí ČVUT.

Plánované umístění Vertiport VertiHUB Praha Hlavák by mělo být nad kolejištěm vlaků a nástupištěm směrem k Žižkovu, podél kovové konstrukce historického zastřešení. Celý vertiport bude dvoupatrový a dopravně napojený na Žižkov. Vertikálně bude propojený přímo do chodby pod kolejištěm, která cestujícím umožní přímé propojení s odbavovací halou vlakového nádraží a dalšími druhy dopravy, tedy metra a plánované tramvaje. Spodní patro vertiportu slouží k odbavení klienta, horní patro je určeno již k přímému nástupu a výstupu cestujících do dopravního prostředku VTOL.

Letadla typu VTOL od různých výrobců by měla v budoucnu, v době bezpilotního provozu, průměrně přepravovat asi čtyři cestující. Navržený typ vertiportu je v závislosti na plynulosti odbavení cestujících a letadel (včetně technické kontroly a doplnění baterií) přibližně 40 letadel za hodinu, s možností maximálního navýšení na 60 vzletů. Předpokládaná kapacita letiště bude na úrovni 3000 a více pasažérů denně. Počítá se také s dalšími lety pro přepravu nákladu (např. pro společnosti poskytující zásilkové služby).

„Rozvoj tohoto druhu dopravy bude úměrně závislý na budování sítě vertiportů v rámci ČR s vazbami na sousední státy. Předpokládaný dolet (e)VTOL letadla MiYa, vyvíjeného VZLÚ, je s rezervou 300 km na jedno nabití. Tento parametr se pochopitelně v následujících deseti letech může navýšit. Při cestovní rychlosti kolem 300 km za hodinu se tento druh dopravy hodí k doplnění stávající železniční a dálniční sítě a umožní velmi rychlé spojení do atraktivních míst nejen v ČR, ale právě i do měst a lokalit u našich sousedů,“ doplnil Michal Postránecký.

Další informace o projektu Vertimove bude již brzy možné nalézt na webu ccflab.com a v na připravovaném webu flytaxi.city, který bude věnován rozvoji UAM a projektu VertiHUB Praha Hlavák a dalším vertiportům v ČR.

Projekt CK03000139, financovaný agenturou T.A.Č.R. z Program Doprava 2020+.

Článek zpracoval arch. Michal Postránecký.

Vizualizace „VertiHUB Praha Hlavák“:

Foto z akce 28. listopadu 2023:

Previous articleVědci z CIIRC ČVUT se díky evropské síti ELIAS zaměří na udržitelné využití umělé inteligence pro řešení celospolečenských problémů
Next articleStříbrná medaile pro Pavlínu Kouteckou v soutěži IT SPY 2023